راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف

ساخت وبلاگ

فرش یزد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

فرش یزد در استان کویری یزد با مرکزیت شهر یزد، در همجواری کویر مرکزی ایران قراردارد. همچنین در همسایگی استان‌های خراسان، شیراز، اصفهان؛ در مسیر خلیج فارس و راه جنوبی ایران به هندوستان و در جاده ابریشم است. یزد با کویر پر ستاره‌اش، با رنگ اکر خاک و خانه‌هایش، درختان‌ نخل، بافندگی، سفال و شیرینی‌هایش شناخته می‌شود. تصویری خوش در خاطر ساکنان و مهمانانش نقش بسته است.

فرش یزد

نساجی در یزد

از دیرباز تاکنون، یزد یکی از مراکز مهم نساجی ایران بوده است. سابقه شعربافی ایران به دوره سلجوقی می‌رسد که شهرهای کاشان و یزد، مهم‌ترین مراکز آن بوده‌اند. با این تفاوت که در یزد، شعربافی به تمام بافته‌هایی گفته می‌شد که در زمینه نساجی دستی سنتی وجود داشت و مهم نبود که بافته‌ی آن‌ها حتما از ابریشم باشد. در نتیجه انواع نساجی سنتی شامل: دارایی، احرامی، ترمه، دستمال‌های سنتی و شال، جزو شعربافی به شمار می‌رفتند. یزد در قرن نهم میلادی، تجارت قوی‌ای در پارچه بافی که به “شعر‌بافی” مشهور بود، داشته است. این تجارت وامدار حضور هنرمند دوره صفوی، استاد خواجه غیاث‌الدین نقشبند یزدی؛ نقاش، بافنده، کمان‌گیر و شاعر بزرگ ایرانی است. نام درخشان او و نوادگانش، چشم و چراغ هنر بافندگی دوره صفوی و مخمل بافی، زری‌بافی و قالیبافی کارگاه‌های سلطنتی است.

فرش یزد

فرش‌های کویری

علاوه بر قالیبافی که در سراسر ایران رایج است؛ در یزد شاهد بافت فرش‌هایی ویژه‌ی مناطق کویری هستیم. فرش‌ها شامل زیلو، گلیم نخی، دوخ و حصیر است. بافت زیلو که به استناد کتاب حدود العالم من المشرق الی المغرب، (سال ۳۷۲ق) قدمتی دیرین دارد. همچنان یکی از پرطرفدارترین زیراندازهاست. فرش‌های کویری از نخ یا پشم و بیشتر با نقوشی هندسی و به طور رایج، با رنگ‌های آبی و سفید بافته می‌شود. آنچه در ادامه به آن می‌پردازیم ویژگی قالی‌های این استان است:

ویژگی‌های طراحی، نقش پردازی و رنگ قالی‌های یزد:

در دوره قاجار با رواج پارچه‌های ماشینی، نساجی سنتی از رونق افتاد. این امر باعث شد بافندگان پارچه به تدریج کارشان را از دست بدهند. از این رو، با رکود بازار، نیروی کار ماهر استان یزد و سایر مراکز پارچه بافی ایران، به ویژه نقاشان و طراحان، تجربه خود را به بازار تازه شکوفا شده‌ی قالی آوردند. از جمله تاثیرات این انتقال، رواج قالی‌هایی با طرح‌های واگیره‌ای در فرشبافی یزد شد. پیش از آن، طرح واگیره‌ای بیشترِ پارچه‌های یزد را شامل می‌شد. معروف‌ترین طرح‌های واگیره‌ای قالی یزد: گل‌و‌ماهی، سردارجنگی، امیرجنگی، احمد‌محمدآبادی، تال و خونچه، چهار خانه(خشتی) و طرح بند‌ماهی نام دارند. قالی یزد به دلیل نزدیکی و ارتباطش با مهم‌ترین مراکز قالیبافی ایران (شمال با اصفهان، نایین و کاشان؛ جنوب با کرمان) تاثیراتی از این شهرها را در طرح و نقشه خود پذیرفته است.

فرش یزد

به طور کلی زمینه و حاشیه فرش یزد شامل رنگ‌های لاکی، سرمه‌ای و کرم با حاشیه خاکی است. سایر رنگ‌ها نیز در تناسب با بافت طبیعی این منطقه و شامل رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای، سرمه‌ای، ماشی، ترمه‌ای، طلایی، آبی، سبز و نیلی و البته رنگ فیروزه‌ای است.

قالی کرمان جایگزین فرش یزد

بر اساس گفته سیسیل ادورادز در کتاب قالی ایران، قبل از ورود کرمانی‌ها به یزد و گسترش طرح قالی کرمان در آن، قالیبافی در یزد کم و بیش رواج داشته است. اغلب قالی‌ها با طرح هراتی و طرح سـردار جنگی بافته می‌شد. قالی یزد ارزش داشتنش را داشت! میزان تقاضا از تهران برای قالیبافی کرمان به قدری بود که بازرگانان یزدی چندین نفر طراح و قالیباف (از جمله استاد قاسم و استاد حسین)، برای بافتن قالی از کرمان به یزد بردند، و در مدت اندکی قالی ویژه‌ی یزد از بین رفت.

نمونه‌ای از طرح‌های کرمان در یزد، طرح الله یزدی است. در این طرح زمینه به رنگ لاکی، لچک‌ها فیروزه‌ای، حاشیه‌های پهن و باریک به ترتیب: سرمه‌ای و خاکی هستند. معمولا با همین رنگ‌بندی بافته می‌شوند.

فرش یزد

مراکز قالیبافی، اسلوب بافندگی و رنگرزی قالی‌های یزد:

قالیبافی در استان یزد در شهرهای اردکان، ابرکوه یزد، مهریز، خاتم، تفت، صدوق، بافق، طبس و میبد و با گره فارسی (نامتفارن) و به شیوه دو پود بافی، اغلب بر روی دار عمودی گردان رایج است. در رنگرزی از هر دو رنگزاهای گیاهی و شیمیایی استفاده می‌شود.

نیل، جفت، پوست گردو، پوست انار، جاشیر، روناس، اسپرک و برگ مو، از جمله رنگزاهای گیاهی مورد استفاده آن‌ها است. بیشتر این رنگزاها و از همه بیشتر، روناس؛ در پوشش گیاهی این استان می‌روید. رنگرزی خامه‌های قالی مراکز بافندگی یزد، در کارگاه‌ها و کارخانه‌های رنگرزی موجود در همین استان و به دست رنگرزان توانمندش انجام می‌شوند.

همچنین بخوانید: فرش نایین رنگی از دل کویر

سی پرشیا

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/6789
راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف...
ما را در سایت راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف دنبال می کنید

برچسب : فرش,فرش دستباف,قیمت گذاری فرش دستباف,فروشگاه اینترنتی فرش,فرش یزد, نویسنده : ستاری persianrug بازدید : 111 تاريخ : پنجشنبه 19 آبان 1401 ساعت: 15:52

 

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

فرش نایین برخاسته از شهری با قدمت بیش از سه هزار سال در مرکز ایران و جنوب استان اصفهان است. فرش در این شهر قدمتی دویست ساله دارد. نایین شهری با معماری سنتی و کهن دارای آب‌انبار، کاروانسرا، قلعه، بازار و مکان‌های تاریخی دیگر است و در منطقه دشت کویر واقع شده است. مردم نایین که از گذشته در تهیه پارچه‌های ظریف از پشم شتر مهارت بسیاری داشتند. پس از اینکه با همت تعدادی از خانواده‌های نایینی تولید فرش رونق گرفت مهارت آن‌ها در نساجی باعث شد قالی‌های بسیار ریزبافت و کم‌نظیر تولید شوند. ولی‌الله شرعی نایینی از طراحان نقش قالی‌های نایین بیشترین اثر را بر طرح قالی‌های این شهر داشته‌ است.

فرش نایین

کیفیت بالا

بافت قالی نایین با استفاده از گره‌های فارسی است. برای تعیین کیفیت، از اندازه‌گیری به نام “لا” استفاده می‌شود. لا شاخص کیفیت در ریسندگی چله بوده و شاخص مهمی در قیمت‌گذاری فرش نایین است. به این صورت که با کاهش تعداد لا قیمت فرش به طور نسبی افزایش پیدا می‌کند. این امر سبب شده قالی نایین با رجشمار 40 تا 70 جزو فرش‌های ریزبافت محسوب شود. استاد بافنده معروف نایین حبیبیان با استفاده از یک تار چهار یا شش لایه با کیفیت‌ترین فرش‌ها را بافته است. فرش‌های او با برند”حبیبیان” امضا شده‌اند که امروزه جزو فرش‌های ارزشمند به شمار می‌روند. ساختار نایین بصورت دو پود بوده و با دقت بسیار بالا بافته می‌شود و اشتباهات رایج سایر فرش‌ها مانند کجی، چند‌رنگی، غلط بافی و … به ندرت در فرش نایین دیده می‌شود.

رنگ‌های متمایز

از دیگر مشخصه‌های فرش نایین رنگ‌های روشن و مات است. خاکی، کرم، نخودی و خاکستری‌های روشن غالبا برای زمینه استفاده می‌شوند. البته به طور محدود از رنگ‌های قرمز یا آبی تیره در عناصر نقوش استفاده می‌شود که این مشخصه‌ها به فرش نایین ظاهری ظریف و آرامش‌بخش داده است. رنگ آمیزی این فرش‌ها عموما بطور طبیعی و گیاهی است که باعث شده از سایر فرش‌ها متمایز شوند.

فرش نایین

طرح‌های سنتی

فرش‌های نایین معمولا از شاخه‌های در هم تنیده آبی یا سبز با گل‌های ریز در زمینه روشن تشکیل شده‌اند. میتوان گفت اصلی‌ترین طرح‌هایی که در فرش نائین به کار برده می‌شود، طرح‌های شناخته شده و بی‌نظیر شاه عباسی‌، لچک ترنج با استفاده از ترکیبات اسلیمی‌، طرح‌های افشان (تحت تاثیر فرش اصفهان) و به طور کلی نقوشی است که با سنتی‌ترین طرح‌های ایرانی در ارتباط است. بخش عمده‌ای از هویت خاص فرش نایین به طرح‌های سنتی آن همراه با رنگ آمیزی‌های خاص برمی‌گردد.

اندازه‌های متدوال

تار و پود قالی نایین از جنس پنبه گاهی ابریشم و پرز آن از پشم‌های ظریف است. اندازه متداول در قالی نایین 6 و 9 متری است که در بین آن‌ها قالیچه، ذرع و نیم، کناره و گاها فرش‌هایی با اشکال بیضی و دایره یافت می‌شوند. همچنین گفته می‌شود بافندگان نایین اولین کسانی هستند که عناصر طراحی و گل‌ها را به صورت برجسته و ابریشمی ترسیم و اجرا کرده‌اند.

فرش نایین

تولید در شهر‌های مجاور

با افزایش تقاضا، تولیدکنندگان نایین شروع به تولید و عرضه فرش‌های نه لایه و دوازده لایه کردند. آن‌ها برای مصرف کنندگان با بودجه کمتر بافته می‌شوند و از کیفیت خوب تا بسیارعالی برخوردار هستند. با استقبالی که از فرش نایین شد تولیدکنندگان فرش در شهر نایین و مناطق اطراف آن قادر به رسیدگی به حجم درخواست‌های بازار جهانی نبودند. این امر سبب شد فرش نائین در سایر استان‌های ایران مانند خراسان‌، شهرکرد، یزد و … نیز تولید شود.

امروزه در حومه شهر نایین از جمله تودشک فرش‌های بسیار مرغوبی بافته می‌شوند. همچنین بخش‌هایی از استان اصفهان مانند اردستان و بیابانک و حتی مناطقی دورتر مانند طبس و قزوین فرش‌هایی با تابعیت از طرح و تکنیک بافت نایین تولید و عرضه می‌نمایند. لازم به ذکر است که در منطقه تودشک صنعت رنگرزی نیز رواج دارد. هر چه از سمت خور به سوی طبس و کاشمر و سبزوار برویم به نوعی رفته‌رفته از کیفیت فرش‌ها کاسته می‌شود. در روستاهای اطراف نایین در مسیر شهر نطنز، مانند رحیم آباد، جشوقان، ورزنه و… صنعت قالیبافی رواج دارد.

همچنین بخوانید: فرش نهاوند طرح و رنگی از دل طبیعت

سی پرشیا

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/6754
راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف...
ما را در سایت راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف دنبال می کنید

برچسب : فرش,فرش دستباف,فرش نهاوند,فروشگاه اینترنتی فرش,سی پرشیا, نویسنده : ستاری persianrug بازدید : 110 تاريخ : سه شنبه 10 آبان 1401 ساعت: 16:16

 

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

فرش نهاوند بافته شهرستان نهاوند، از نواحی خوش آب و هوای استان همدان است. شرایط جغرافیایی مناسب باعث شده پایه اقتصاد این شهر بر دامداری، کشاورزی و صنایع دستی استوار باشد. صنایع دستی مانند فرش و گلیم در نهاوند مانند سایر مناطق ایران از گذشته رونق داشته است. علاوه بر فرش و گلیم تولیدات دیگری همچون جاجیم، زیلو و … نیز در این منطقه رواج دارد. بافندگان فرش با وابستگی به دو عامل یعنی مواد اولیه و بیکاری فصلی دست به آفرینش قالی‌های استثنایی زده‌اند. آثاری ارزشمند که از گذشته به تدریج طراحی و تولید شده‌اند و هم اکنون زینت‌بخش بزرگترین موزه‌های جهان هستند.

بافت و جنس

تولید فرش نهاوند عمدتا به دست زنان بوده که نقوش با اصالت و زیبا را نسل به نسل انتقال داده‌اند. فرش‌های منحصربه‌فرد در روستاها با تنوع سایزی بافته می‌شوند. همچنین استفاد از پشم براق و مرغوب باعث می‌شود نقوش و جنس فرش بسیار چشم‌نواز و بادوام باشد. اکثر فرش‌ها در سطح روستاها «یک پود» و نوع گره بافت آن‌ها «گره فارسی» است.

فرش نهاوند

طرح و نقش

فرش نهاوند به عنوان فرش‌های پیشرو در منطقه رتبه‌‌بندی می‌شوند و بیشتر نقوش از شهر ملایر جمع‌آوری شده‌اند. همچنین تا حدودی از فرش‌های عشایری الهام گرفته شده‌اند. فرش نهاوند دارای طرح‌های هندسی و نمادین است. معمولا دارای یک ترنج با زمینه‌ای پوشیده شده از شکل‌های کوچک که اطراف آن با نقوش برگ‌، گل و شاخه تزئین شده است. نقوش آنها عبارتند از: کله‌گلی(گلدانی)، عشوند، تاریخی یا سالاری و گل‌حیدری. فرش‌ها اغلب ترنج وسط دارند حاشیه‌ای با گل و گلدان معمولی نیز دیده می‌شود. لچک‌ها، نشانگر باغچه در حیاط خانه‌های قدیمی است. همچنین گل نشانگر و نماد باغ است.

رنگ‌های زنده

رنگ‌های ترکیبی زیبا بیشتر از رنگ‌های قرمز و بژ تشکیل شده‌اند که در زمینه آبی نمایان می‌شوند. رنگ اغلب فرش‌های نهاوند طبیعی و بعضا شیمیایی بوده و بیشتر به شیوه سنتی رنگ می‌شوند. البته فرش‌های نهاوند متعددی می‌توان یافت که از این قاعده تبعیت نمی‌کنند. میتوان گفت فرش‌های نهاوندی دارای نمای رنگی بسیار زیبایی است. همین امر فرش نهاوند را به کالای محبوب در بازار اروپای غربی تبدیل کرده است. فرش‌ نهاوند در حدود قرن نوزدهم وارد بازار غرب شد که لذت بصری دلیل محبوبیت این فرش بود.

فرش نهاوند

 کارکرد فرش نهاوند در اجتماع

فرش‌های نهاوندی در کشورهای غربی به خوبی شناخته شده‌اند و متقاضیان فراوانی دارند. زیرا با توجه به قیمت آن‌ها از ارزش بالایی برخوردارند. فرش نهاوند معمولا روی دار افقی بافته می‌شوند. کیفیت بالای این دست‌بافته را می‌توان با توجه به پشت آن مشاهده کرد. زیرا بافندگان با دقت از گره‌های بسیار ریز استفاده می‌کنند که از شاخصه‌های اصلی فرش نهاوند است. رجشمار ۱۵ تا ۲۵ (روستایی) ۳۰ تا ۴۰ (شهری) می‌باشد. همچنین فرش نهاوند معمولا به صورت ضخیم و پرز بلند است. فرش نهاوند جایگاه اقتصادی و اجتماعی در بین مردم داشته و علاوه بر کارکرد معمول فرش در منازل و برای تزیین به صورت دیوارکوب نیز استفاده می‌شود. فرش نهاوند در مراسم‌هایی مانند عروسی و عزادرای نیز جایگاهی ویژه دارد.

فرش نهاوند

فرشبافی هنری با اصالت و گنجینه‌ای ارزشمند از هنرهای کاربردی بومی ایران است که در آداب، رسوم، سنن، عادات و اعتقادات مردم ریشه‌ای عمیق دارد. بافت فرش در شهرستان نهاوند با گسترش نسبی ادامه دارد. بافندگان نهاوند اکثرا روستایی و عمدتا زنان هستند. بافندگان نهاوند در استفاده از نقوش اصیل و زیبای سنتی بازمانده قدیمی مهارت دارند. فرش از جمله صنایعی است که در توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی تاثیرگذار است. فرش دستباف درآمد و خوداشتغالی ایجاد کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد خلاقیت، شور و اشتیاق در این کار به دلیل بها ندادن به این صنعت کمرنگ شده است. اگر هم طرحی در این شهر ابداع گردد به آن رسیدگی نمی‌شود حال آن که اکثر این طرح‌ها از طرح‌های اصیل ایرانی اقتباس شده‌ا‌ند. یکی از راهکارهای حل این مشکل توجه ویژه و اهمیت دادن به این هنر و ایجاد بازارهایی برای فروش کار بافندگان در کشور از جمله به شهرستان نهاوند است.

همچنین بخوانید: شهرت بی پایان فرش کاشان در تاریخ

سی پرشیا

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/6650
 
راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف...
ما را در سایت راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف دنبال می کنید

برچسب : فرش,فرش دستباف,قیمت گذاری فرش دستباف,فروشگاه اینترنتی فرش, نویسنده : ستاری persianrug بازدید : 137 تاريخ : سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 17:01